عمومی

اکسید آلومینیوم (شن سندبلاست) چیست و چه خواص ارزشمندی دارد؟

شن-سندبلاست-اکسید-آلومینیوم

اکسید آلومینیوم (شن سندبلاست) چیست و چه خواص ارزشمندی دارد؟

اکسید آلومینیوم (شن سندبلاست) ترکیب شیمیایی قوی است که از ترکیب آلومینیوم و اکسیژن ساخته می‌شود. آلومینیوم فلزی است که به مقدار زیاد در زمین وجود دارد، اما پیدا کردن آن به شکل آزاد مشکل است و باید از مشتقات آن استفاده کرد. به همین دلیل اکسید آلومینیوم به طور گسترده در ساخت آلومینیوم استفاده می‌شود.

اکسید آلومینیوم که بیشتر با نام آلومینا و کوراندوم شناخته شده است در دو شکل بلوری و نیز غیر بلوری وجود دارد و در صنایع مختلف قابل استفاده است. این ترکیب جزء موادی است که می‌توان به راحتی و با صرف هزینه بسیار پایین آن را تهیه کرد. شکل کریستالی اکسید آلومینیوم در طبیعت وجود دارد و می توان آن را از معادن استخراج کرد.

پودر این اکسید به دلیل سختی و استحکام بسیار بالا در مواد ساینده صنعتی و نیز به عنوان محافظی در برابر سایش در ساخت مواد مختلف استفاده می‌شود. اکسید آلومینیوم (شن سندبلاست) دارای خواص ارزشمند بسیاری است و همین خواص بسیار ارزشمند آن باعث استفاده گسترده ی آن در صنایع شده است. خواص اکسید آلومینیوم عبارتند است:

  • سختی بسیار بالا: یکی از مهم‌ترین خواص این ترکیب سختی بسیار بالای آن است که خصوصیات دیگر مانند مقاومت در برابر فرسایش و نیز مقاومت در برابر فشارهای بالا را به همراه دارد.
  • مقاومت در برابر دماهای بالا و شوک حرارتی: این خصوصیت به همراه سختی بالای اکسید آلومینیوم (شن سندبلاست) باعث شده در قسمت‌هایی از ابزار که با حرارات بالا در تماس هستند مانند دستگاه‌های برش لیزری به عنوان ماده نسوز و نیز در تولید آجرهای نسوز استفاده می‌شود. همچنین به عنوان پوشش محافظ در پلاستیک و لاستیک‌ها استفاده می‌شود.)
  • نامحلول بودن در آب
  • قابلیت بسیار در انتقال حرارتی
  • شکل‌پذیری خوب و آسان: از جمله ویژگی‌های برتر این ترکیب شکل پذیری آسان آن است که باعث استفاده از آن در ساخت سرامیک‌ها می‌شود.
  • قدرت سایشی بسیار بالا: اکسید آلومینیوم پرکاربردترین ساینده در تولیدات و صنایع به حساب می‌آید و از آن برای کوچک کردن ابعاد فلزات مختلف استفاده می‌شود.

اکسید-آلومینیوم

کاربرد اکسید آلومینیوم (شن سندبلاست) در چه مواردی است؟

  • ساخت آلومینیوم: اصلی‌ترین و بیشترین صنعتی که اکسید آلومینیوم در آن استفاده می‌شود تولید فلز آلومینیوم است و آلومینیوم ماده اصلی در تولید بسیاری از وسایل از جمله وسایل آشپزخانه است.
  • کاربرد در صنایع برق و الکترونیک: یکی از موارد کاربرد آلومینا به عنوان پایه مدارها، ساخت عایق حرارت پلیمری، ساخت هادی سیم‌ها و ساخت دیگر وسایل الکترونیکی است، زیرا این اکسید خاصیت و مقاومت دی الکتریک بالای دارد و به عنوان عایق الکتریکی نیز استفاده می‌شود.
  • ساخت شیشه: از آنجا که اکسید آلومینیوم (شن سندبلاست) مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد این ترکیب در ساخت شیشه‌های نشکن بسیار استفاده شود.
  • در ساخت وسایل دندانپزشکی و پزشکی: برای ساخت وسایل پزشکی و دندانپزشکی که با بدن انسان سروکار دارند باید از موادی استفاده شود که ضرری برای بدن نداشته و با بدن سازگار باشند در غیر این صورت آسیب‌های بسیاری از مسمومیت گرفته تا مرگ را به همراه دارند.علاوه بر سازگاری مواد با بدن، در ساخت وسایل دندانپزشکی باید از موادی با استحکام بالا استفاده کرد. از پودر اکسید آلومینیوم (شن سندبلاست) در ساخت کامپوزیت‌های سرامیکی، ایمپلنت، تاج دندان، تعویض مفصل ران، جایگزین پروتز چشم و سایر پروتز ها و غیره استفاده می‌شود.
  • صنعت سنگ‌های قیمتی و سرامیک: از این ماده در ساخت سنگ‌های با ارزشی مانند یاقوت استفاده می‌شود که یکی از دلایل آن نوع ساختار و رنگ آلومینا است. همچنین استحکام و مقاومت بالای اکسید آلومینیوم (شن سندبالاست) باعث شده که در ساخت سرامیک‌ها به طور گسترده استفاده شود.

اکسید آلومینیوم تحمل دما و اصطکاک بالایی دارد و همین امر موجب شده در تولید کاشی‌های مورد استفاده در سطوح شاتل‌های فضایی از آن استفاده شود. در واقع می توان گفت بهترین ماده‌ای که می‌توان در ساخت این کاشی‌ها استفاده کرد اکسید آلومینیوم است. ضد اصطکاک بودن این ماده همچنین باعث استفاده از آن در صنعت نساجی شده است و به عنوان هدایت کننده الیاف نساجی استفاده می‌شود.

خرید اکسید آلومینیوم

عوامل و نکات مهم در خرید اکسید آلومینیوم (شن سندبلاست)

یکی از مهم‌ترین عواملی که در خرید اکسید آلومینیوم (شن سندبالاست) باید به آن توجه کرد کیفیت محصول است. بسیاری از شرکت‌ها برای سوددهی بیشتر محصول خود را در بی کیفیت‌ترین شکل ممکن به فروش می‌رسانند. به همین دلیل هنگام خرید باید نسبت به شرکت مورد نظر نیز اطمینان کامل داشت و سپس اقدام به خرید کرد.

قیمت این ترکیب شیمیایی متغیر است، اما به طور کلی از آنجا که مواد اولیه قابل دسترسی دارد قیمت به نسبت پایینی دارد و می‌توان آن را به صورت عمده و برای تولیدات گسترده خریداری کرد.

 

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *