عمومی

استریل تجهیزات دندانپزشکی باید چگونه انجام داد ؟

Sterile-dental-equipment.jpg1

استریل تجهیزات دندانپزشکی باید چگونه انجام داد ؟

ابزار و تجهیزات استریل دندانپزشکی

با توجه به اهمیت جلوگیری از انتقال بیماری‌های عفونتی پیشگیری از انواع بیماری‌ها نیاز به استریل تجهیزات دندانپزشکی بیش از گذشته دیده می‌شود.
استریل تجهیزات دندانپزشکی برای جلوگیری از انتقال کلیه ترشحات خونی و غیر خونی بسیار با اهمیت است. با توجه به این مسائل بهداشتی رعایت روش‌های استریل برای دندانپزشک یا کادر درمان الزامی می‌باشد.
دندانپزشکان با توجه به جراحی‌هایی مانند بیوپسی، پریودنتال، رزکسیون آپیکال، ایمپلنت و خارج نمودن دندان که در مطب یا اتاق عمل انجام می‌دهند، نیازمند خرید استریل تجهیزات دندانپزشکی هستند.
در زمان‌های قدیم از «فور» یا همان «حرارت خشک» برای استریل لوازم دندانپزشکی استفاده می‌‌شد، اما امروزه دستگاه‌های اتوکلاو وارد شغل دندانپزشکی شده‌اند.

اساریل تجهیزات دندانپزشکی

تعریف استریل لوازم

استریل تجهیزات دندانپزشکی باید بدور از کلیه‌ی میکرو ارگانیسم‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها باشند. استریل لوازم با استفاده از روش‌های فیزیکی یا شیمیایی انجام می‌شود.

امروزه بسیاری از روش‌های استریلیزاسیون توسط حرارت مرطوب یا همان اتوکلاو صورت می‌گیرد.
استریلیزاسیون به سه مرحله‌ی تمیز نمودن لوازم، استریل کردن آنها و حفظ استریل بودن لوازم تقسیم بندی می‌شوند.

در این فرآیند تمامی موجودات زنده و غیر زنده که روی لوازم قرار دارند، از بین می‌روند. این روش به عنوان مطمئن ترین راه برای جلوگیری از خطرات احتمالی انتقال بیماری‌ها در دندانپزشکی است.

مراحل استریل لوازم دندانپزشکی

اگر می خواهید از استریل تجهیزات دندانپزشکی بهره ببرید، باید ابتدا لوازم آلوده‌ی خود را که بر روی بیماران عمل نموده‌اید جدا کرده، پس از تمیز نمودن و شستشو با آب در اتوکلاو قرار دهید.

اتوکلاوها به وسیله‌ی تزریق بخار، وکیوم و گرمادهی به لوازم چرخه‌ی استریلیزاسیون را به نحو احسنت انجام می‌دهند. به وسیله‌ی اتوکلاو می‌‌توانید با استفاده از تست‌های مختلف شیمیایی و بیولوژیکی به همراه طراحی فرایند بی نقص استریلیزاسیون از استریل تجهیزات بهره‌مند شوید.

پس از مرحله اتوکلاو تمامی لوازم دندانپزشکی خود را داخل بسته بندی‌های وکیوم شده و خاص، در محل‌های دور از آلودگی قرار دهید، در زمان بعدی بتوانید به راحتی از آنها استفاده نمایید.
فرایند استریلیزاسیون تجهیزات دندانپزشکی توسط روش های جدید، به حدی قوی است که دیگر فرصت انتقال هر نوع بیماری را از میکروب‌ها یا باکتری‌ها می‌گیرد.

تأثیر استریل تجهیزات  دندانپزشکی بر محیط کلینیک

محیط یک کلینیک دندانپزشکی از نظر استریلیزاسیون اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر در این فضا از استریل تجهیزات  استفاده نشود، مشکلات زیادی جهت شیوع بیماری‌های مختلف ایجاد می‌شود. وجود تهویه هوای مطبوع در محیط کلینیک دندانپزشکی، استفاده از کاشی و سرامیک مناسب در کف به شرطی که قابل نفوذ نباشد، می‌تواند در استریل نگه داشتن تجهیزات دندانپزشکی موثر باشد. تجهیزات استریل مختص دندانپزشکی باید در قسمتی تمیز و عاری از هر گونه آلودگی قرار گیرند، تا پزشک به هنگام نیاز از آنها استفاده نمایند.

یکی دیگر از مواردی که بر استریل نگهداشتن تجهیزات دندانپزشکی تاثیر گذار می باشد، جدا نمودن محل شستشوی دهان بیمار و یا ساکشن از لوازم مورد استفاده است.
برای استریل نمودن قسمتهایی از یونیت دندانپزشکی یا کمد و کشوها  بهتر است از محلول‌های ضدعفونی کننده استفاده شود.

شستشوی قسمت‌های مختلف و سیستم‌های لوله آب در یونیت در کنار استریل تجهیزات می‌تواند یک محیط استریلیزاسیون را برای دندانپزشک یا بیماران فراهم نماید.

autoclave

استریلیزاسیون با استفاده از اتوکلاو

در این روش شما به وسیله دستگاه اتوکلاو تمام تجهیزات دندانپزشکی خود را استریل می‌نمایید. در هنگام استفاده از این دستگاه باید دما روی ۱۲۱ درجه سانتیگراد قرار گیرد و با فشار اتمسفر در زمان ۲۰ دقیقه فعالیت نماید.

قرارگیری در محفظه اتوکلاو حتماً باید همراه با چسب مخصوص به آن باشد، و دریچه های آن پیش از استفاده در اتوکلاو باید باز باشد و پس از اتمام استریلیزاسیون در هنگام برداشتن از داخل اتوکلاو، دریچه های پک باید بسته شود.

 

استریلیزاسیون با استفاده از فور

در این روش با استفاده از سیستم حرارت خشک می‌توان به  استریل تجهیزات دست یافت. در استریلیزاسیون با استفاده از دستگاه فور، پک آماده شده به مدت 2 ساعت داخل این دستگاه و با دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد. پس از شروع عملیات استریلیزاسیون و آماده نمودن تجهیزات دندانپزشکی، پک موجود در دستگاه تغییر رنگ می‌دهد که نشان دهنده ی اتمام فرآیند استریل است.

 

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *