عمومی

معرفی و آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی باندینگ چیست؟

مزایای استفاده از باندینگ

معرفی و آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی باندینگ چیست؟

تجهیزات دندانپزشکی باندینگ

باندینگ​ یکی از بهترین روش‌های ترمیم دندان است. اگر دندان، دچار آسیب دیدگی یا لب پریدگی شود بایستی از روش باندینگ جهت ترمیم آن استفاده کرد.

استفاده از تجهیزات دندانپزشکی باندینگ، مزایای خاص خود را دارد که در ادامه به توضیح این مزایا می‌پردازیم. دندان‌هایی که نیاز به پر شدن یا عصب کشی دارند، ابتدا بایستی توسط دندانپزشک خالی شوند. سپس توسط باندینگ، ترمیم می‌شوند. ناگفته نماند که در روش باندینگ، دندان و ناحیه ‌های خالی دندان را توسط موادی پر می‌کنند. باندینگ، تنوع رنگی دارد. ولی توصیه می‌شود برای پر کردن دندان از باندینگ همرنگ دندان استفاده شود. زیرا که هم رنگ بودن باندینگ با دندان باعث می‌شود که کسی از وجود باندینگ در دندان شما با خبر نشود. ناگفته نماند که جنس باندینگ از کامپوزیت می‌باشد. اگر دندانی نیاز به عوض کردن شکل یا اندازه یا رنگ داشته باشد، بایستی از روش باندینگ استفاده شود. همچنین برای رفع فاصله بین دندان ها بایستی از باندینگ استفاده کنیم.

مزایای استفاده از باندینگ دندان

  1.  در روش باندینگ دندان، نسبت به سایر روش ها مانند روکش دندان، آسیب و عوارض کمتری به مینای دندان وارد می‌شود. همچنین در باندینگ، دندان ها نیاز کمتری به تراشیدن دارند.
  2.  روش باندینگ دندان، زمان بر نیست. یعنی طی یک جلسه 2 الی 3 ساعته برای باندینگ دندان کافی است.
  3. یکی از اصلی‌ترین و مهم ترین مزایای باندینگ دندان، هزینه مناسب آن نسبت به سایر روش‌ها است.
  4. در روش باندینگ، اگر آسیبی یا مشکلی به دندان وارد شود امکان ترمیم و رفع آسیب توسط تجهیزات دندانپزشکی باندینگ وجود دارد. اما در روش‌هایی همچون لمینت امکان ترمیم وجود ندارد.
  5. روش باندینگ نیاز به داروی بی حسی ندارد.

 

تجهیزات دندانپزشکی باندینگ

 

باندینگ چیست؟

باندینگ دندان، یک روش جهت ترمیم آسیب‌های به وجود آمده در دندان است. در روش باندینگ دندان، نواقص و آسیب‌‌های دندانی توسط تجهیزات دندانپزشکی باندینگ که شامل مواد رزینی هستند ترمیم می‌شوند. به عبارتی دیگر باندینگ دندان، اتصال مواد به دندان جهت ترمیم دندان های آسیب دیده می‌باشد که در زیبایی دندان‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

البته ناگفته نماند که اصلی‌ترین مواد این روش دندانپزشکی، کامپوزیت رزین است. دندانپزشک، جهت اتصال کامپوزیت رِزین به دندان، از اشعه مخصوصی استفاده می‌شود. سپس دندانپزشک، بایستی مواد چسبیده شده به دندان را بتراشد و صیقل دهد تا همانند دندان‌های طبیعی باشد. روش باندینگ دندان، نقش بسیار مهمی در زیبایی و جذابیت لبخندتان دارد. امروز این روش بسیار رواج پیدا کرده است.

کاربردهای باندینگ دندان

باندینگ دندان، سبب محکم و استوار شدن دندان‌ها توسط تغییر ظاهری آن ها می‌شود. با ایجاد تغییر در ارتفاع و عرض دندان‌ها توسط تجهیزات دندانپزشکی باندینگ، شکل ظاهری دندان‌ها تغییر می‌یابد. این روش، باعث از بین رفتن ترک‌‌های ایجاد شده در دندان‌ها می‌شود. همچنین روش باندینگ، باعث از بین رفتن شکاف‌های کوچک در دندان‌ها می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای روش باندینگ، محافظت دندان در برابر پوسیدگی و سوراخ شدن دندان است. این روش توانایی ترمیم مشکل ظاهری دندان خرد شده را دارد. باندینگ، باعث سفید تر شدن دندان‌هایی که رنگ خود را از دست داده‌اند و لکه دار شده‌اند می‌شود. از مهم‌ ترین کاربرد های روش باندینگ، محافظت ریشه دندان است.

کاربردهای باندینگ دندان

 

معایب باندینگ دندانپزشکی چیست؟

طول عمر روش باندینگ در مقایسه با سایر روش‌ها همچون کامپوزیت و روکش دندان، بسیار کمتر است. برای مراقبت از دندان‌های باندینگ شده توسط تجهیزات دندانپزشکی باندینگ، بایستی موارد بهداشتی دندان را رعایت کرد. در روش باندینگ در مقایسه با سایر روش ها، قابلیت تغییر رنگ بیشتری وجود دارد. پس بایستی در چند روز اول درمان از قهوه، چای و … به میزان کمتری استفاده شود. ناگفته نماند که باید مسواک بزنید تا در طولانی مدت دندان ها دچار تغییر رنگ نشوند. روکش دندان یا لمینت در مقابل خوردن ماده غذایی سخت و محکم، بسیار مقاوم تر از باندینگ هستند. پس بایستی در روش باندینگ مراقبت کنیم تا دندان ها دچار ترک خوردگی یا شکاف نشوند. در روش باندینگ، احتمال بروز واکنش‌های آلرژی در برخی افراد وجود دارد.

مراقبت‌های لازم بعد از درمان باندینگ دندان

دندان‌هایی که با روش باندینگ توسط تجهیزات دندانپزشکی باندینگ درمان شده‌اند نیازمند مراقبت‌های مشابه دندان‌های عادی هستند. بعد از انجام باندینگ دندان ها، بایستی روزانه دو بار دندان ها را مسواک زد و از نخ دندان استفاده کرد. از جویدن مواد غذایی محکم همچون ناخن، یخ، مداد و … بایستی خودداری کرد. زیرا مواد استفاده شده در باندینگ به مرور زمان تراشیده می‌شوند. ناگفته نماند که امروزه باندینگ دندان، یکی از پرطرفدار ترین روش ها برای رفع آسیب و ایجاد سفیدی دندان ها می‌باشد. داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم، تاثیر زیادی در سالم ماندن دندان ‌های باندینگ شده دارد. به عنوان مثال مصرف چای، قهوه، شکلات و باعث از بین رفتن سفیدی دندان می‌شود. همچنین مصرف دخانیات، سبب زردی دندان‌ های باندینگ شده می‌گردد. یکی دیگر از مواردی که بایستی بعد از انجام باندینگ دندان ها رعایت کنید، اجتناب از دندان قروچه کردن می‌باشد. باید از فشردن دندان ها به یکدیگر جلوگیری کنید.

 

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *