عمومی

دستگاه کدکم دندانسازی

دستگاه-کدکم-دندانسازی

دستگاه کدکم دندانسازی

طراحی و ساخت به کمک رایانه برای استفاده در صنایع هواپیما و خودرو در دهه 1960 توسعه یافت و یک دهه بعد دستگاه کدکم دندانسازی در دندانپزشکی به کار گرفته شد. فناوری اولیه امکان ایجاد پر کنندن و روکش دندان را فراهم کرد.

اخیرا سیستم‌های CAD-CAM می‌توانند پروتزهای جزئی و پشتیبانی از ایمپلنت ارائه دهند. سیستم هایCAD-CAM دندانپزشکی از اسکنر دستی، چرخ دستی حاوی رایانه شخصی با صفحه نمایش و دستگاه فرز تشکیل شده است. کار طراحی روی صفحه انجام می‌شود و دستورالعمل‌ها برای سنگ زنی به یک ماشین تولیدی با رایانه ارسال می‌شود. در ادامه بیشتر با دستگاه کدکم دندانسازی آشنا می شویم.

دستگاه کدکم دندانسازی

(CAD CAM) و کدکم دندانسازی چیست؟

طراحی به کمک رایانه و ساخت رایانه، معروف به سیستم CAD/CAM یا فناوریCAD/CAM ، توسط متخصصان دندانپزشکی در زمینه پروتزهای دندانی برای بهبود طراحی و ایجاد ترمیم های دندان استفاده می‌شود.

فناوری CAD/CAM سرعت طراحی و ایجاد ساختارهای ترمیم دندان را افزایش می‌دهد و همچنین می‌تواند راحتی درج این ساختارها را بهبود بخشد. دقت برنامه CAD/CAM ایجاد ترمیم‌ها و وسایلی را تسهیل می‌کند که در غیر این صورت امکان پذیر نبود.

کاربرد کد کم در دندانپزشکی (CAD CAM)

در دهه 1960 ، این فناوری در صنایع هواپیما و خودرو استفاده می‌شد. فناوری دستگاه کدکم دندانسازی در آزمایشگاه‌های دندانپزشکی و دندانپزشکی را می‌توان برای پر کردن، روکش‌ها، اینله‌ها، آنلی‌ها، پروتزهای جزئی و تکیه‌گاه‌های ایمپلنت و بازسازی کامل دهان استفاده کرد. تکنیک‌های CAM-CAD در ارتودنسی نیز استفاده می‌شود. تکنیک CAM-CADبرای حل چالش ها توسعه یافته است.

اولین چالش این است که ترمیم کافی نیست، به ویژه برای دندان های خلفی.
دومین چالش ایجاد ترمیم هایی با ظاهر طبیعی است.
سومین چالش این است که ترمیم دندان‌ها آسان‌تر، سریعتر و دقیق‌تر شود.
در برخی موارد ، فناوری CAD-CAM به بیماران این امکان را می‌دهد که برخی از اقدامات را در همان روز انجام دهند.
هنگامی که آزمایشگاه ها اسکن دیجیتال می گیرند، می توانند یک مدلسنگی از داده‌ها ایجاد کرده و تولید معمولی را ادامه دهند یا مدل را برای آسیاب مجدد بررسی کنند.

روش دیگ ، آزمایشگاه می‌تواند تمام کارهای طراحی را مستقیما بر اساس و طرح‌های دریافت شده انجام دهد.

دستگاه کدکم دندانسازی چگونه کار می‌کند؟

با فناوری CAD CAM ، نیازی به استفاده از برداشت‌ها نیست؛ زیرا این فناوری با اسکن ساده آنها با یک دوربین با تکنولوژی پیشرفته و ایجاد یک طرح مجازی، تصاویر سه بعدی سفارشی از دندان ایجاد می‌کند.

روش گام به گام این روش شامل موارد زیر است:

  • دادن بی حسی موضعی به بیمار
  • آماده سازی دندان
  • اسکن داخل دهانی
  • طراحی مرمت
  • فرز
  • صیقل دادن
  • سیمان سازی

کل فرایند بین 40 دقیقه تا دو ساعت و نیم است. اگرچه یک عمل طولانی مدت است؛ اما در مقایسه با زمانی که بیمار مجبور به مراجعه متعدد مطب دندانپزشکی است، زمان زیادی را صرفه جویی می‌کند. استفاده از دستگاه کدکم دندانسازی دیگر نیازی به نوبت دوم و یا دوره نقاهت موقت ندارد. همه چیز سریع ، آسان و ساده است.

تنها استثنا در این روش تک ویزتی زمانی است که بیماران به یک پل سرامیکی احتیاج دارند؛ زیرا ترمیم‌های تمام سرامیکی پل نیاز به دومین ویزیت دندانپزشکی برای قرار دادن پل دارد و در برخی موارد، دوره بهبودی موقت ضروری خواهد بود.

مزایای فناوری دستگاه کدکم دندانسازی چیست؟

دستگاه کدکم دندانسازی مزایای زیادی برای دندانپزشکی ترمیمی فراهم می‌کند. این شامل دقت بیشتر، دوره‌های انتظار کوتاه‌تر و حداقل هزینه‌های برون سپاری است. این فناوری همچنین دندانپزشکان را قادر می سازد تا ترمیم‌های دقیق و قوی از نظر ابعادی را در اختیار شما قرار دهند. به این معنی که این ترمیم‌ها می‌توانند مدت زیادی دوام بیاورند و احتمال شکستن آن‌ها در مقایسه با آسیاب‌های اولیه کمتر است.
ترمیم‌ها متناسب با دندان و نیش شما ساخته می‌شوند. در مقایسه با پرکن‌های سنتی، این ترمیم‌ها با دوام و قوی هستند و نیاز به تعدیل کمی دارند.

این امر هزینه‌ها را کاهش و راحتی را افزایش می‌دهد و زندگی شما را بهبود می‌بخشد.

قیمت دستگاه کدکم دندانسازی

 

قیمت دستگاه کدکم دندانسازی

قیمت این محصول بر اساس مدل و مارک مورد نظر متفاوت است. همچنین قیمت دلار باعث نوسان قیمت آن می‌شود. با این همه باید گفت استفاده از دستگاه کدکم دندانسازی هزینه‌های مربوط به مواد چاپ شده، تاج موقت، زمان حضور در دفتر و صورت حساب‌های آزمایشگاهی را کاهش می‌دهد.

بر اساس برآورد ارائه شده دندانپزشکانی که از سیستم CAD/CAM استفاده می‌کنند، می توانند هزینه آزمایشگاه خود را 60 تا 70 درصد کاهش دهند.
در دندانپزشکی از فناوری CAD/CAM برای ایجاد موارد زیر استفاده می شود: دندان مصنوعی، تاج‌ها، منبت و آنلی، روکش، پل‌های ثابت، ترمیم ایمپلنت دندان و ارتودنسی.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *