عمومی

ایمپلنت دندان چیست و چگونه انجام می شود؟ راهنمای جامع ایمپلنت دندان

ایمپلنتولوژی

ایمپلنت دندان چیست و چگونه انجام می شود؟ راهنمای جامع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

به ریشه‌های فلزی سازگار با دهان، ایمپلنت دندان گویند، که جایگزین ریشه‌های طبیعی برای دندان است. ایمپلنت دندان را با جراحی داخل لثه جایگذاری می‌کنند، که سبب می‌شود پروتز دندان بر روی لثه ثابت بماند. این نوع جراحی، مشکلات دهان و دندان بسیاری از افراد را حل نموده است.

از بین رفتن و افتادن یک یا چند دندان برای اکثریت افراد موضوعی غیر قابل پذیرش و از تحمل خارج بود، که ایمپلنت دندان آن را به خوبی حل نموده است.

امروزه با توجه به پیشرفت علم دستیابی به تجهیزات، لوازم و مواد مدرن دندانپزشکی آسان‌تر از گذشته شده است. حال در زندگی روزمره و با توجه به روند افزایش سن ممکن است دندان‌ها دچار آسیب یا عارضه شوند که موجب می‌شود از بین روند.

در قدیم از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌نمودند، که به صورت قالب مخصوص فک فرد طراحی و ساخته می‌شد. این دندان‌های مصنوعی قالبی که امروزه نیز از آن‌ها استفاده می‌شود، باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد می‌شد.

ایمپلنت دندان

ایمپلنتولوژی

درمان عوارض دندان از طریق ایمپلنت دندان را ایمپلنتولوژی می‌گویند. ایمپلنتولوژی یک روش درمانی دائمی برای دندان‌ها است که، در ادامه به مزایای فراوان آن اشاره خواهیم نمود.

این جایگزین دائمی دندان می‌تواند برای هر تعداد مورد نیاز به کار برده شود. ایمپلنت به دلیل دارا بودن دو بخش ریشه و تاج یک جایگزین کامل برای دندان خواهد بود.

پایه‌ی ایمپلنت که در داخل دندان قرار می‌گیرد از جنس فلز تیتانیوم است.

دندانپزشکان این فلز مقاوم و ایمن را با کمک جراحی فک، داخل لثه جای می‌دهند. فک با استخوان سازی در اطراف و سطح تیتانیوم سبب می‌شود که اتصال ایمپلنت و لثه به عالی‌ترین وجه ممکن شکل بگیرد.

این اتصال تا 4 ماه نیز طول می‌کشد تا کاملاً انجام شود. پس از فرآیند اتصال 4 ماهه فک و ایمپلنت، تاج دندان بر روی ایمپلنت قرار می‌گیرد. ایمپلنتولوژی علاوه بر به ارمغان آوردن زیبایی چهره برای‌تان، سبب می‌شود تا بتوانید یک جویدن طبیعی را نیز همیشه همراه خود داشته باشید.

قیمت مناسب ایمپلنت دندان به نسبت دارایی و دوام آن سبب شده است که در بین مردم سراسر دنیا محبوب شود.

ایمپلنتولوژی

معرفی انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ها به چند نوع متفاوت تقسیم بندی می شوند، که طبق نیاز هر بیمار تجویز خواهد شد.
شرکت‌های مختلفی در سطح دنیا اقدام به ساخت ایمپلنت نموده اند که نسبت به کیفیت، قیمت، نیاز بیمار و نحوه ی جراحی توسط دندانپزشک تجویز می‌شود.
برای ایمپلنتولوژی حتماً به یک دندانپزشک ماهر در این زمینه رجوع نمایید.
مهارت ایمپلنتولوژی یک ضرورت برای دندانپزشکان است؛ و بیماران در انتخاب خود باید دقت لازم را صورت دهند.

  • ایمپلنت داخل استخوانی: این ایمپلنت‌های معروف و محبوب به وسیله‌ی یک پیچ فلزی داخل استخوان فک قرار می‌گیرند.
  • ایمپلنت ساب پریوستئال: هنگامی از این سازه های ایمپلنتی استفاده می‌شود که استخوان فک پایین دچار سستی و مشکلات باشد.
    ایمپلنت ساب پریوستئال زیر لثه قرار خواهند گرفت، و دندان‌های پروتزی بر روی آن استقرار می‌یابند.
  • ایمپلنت زایگوماتیک: این سازه‌ی ایمپلنتی بر روی فک بالایی مستقر می‌شود. اگر استخوان فک بالایی دچار سستی و تحلیل باشد، می‌بایست ایمپلنت زایگوماتیک را به استخوان گونه‌ای پیچ نمود، تا بستری مناسب را جهت کاشت دندان فراهم آورد.

امروزه با توجه به پیشرفت علم در زمینه‌ی پیوند استخوان، کمتر از دو نمونه ی انتهایی ایمپلنت استفاده خواهد شد.
پیوند استخوان به راحتی می‌تواند استخوان‌های فک بالا یا پایین را بازسازی نمایند.

چه زمانی باید ایمپلنتولوژی نمود؟

  • هنگامی که یک دندان از بین رفته باشد: در این صورت به دلیل استفاده از ایمپلنت دندان، هیچ تحلیلی در استخوان فک ایجاد نمی‌شود؛ و ایمپلنتولوژی سبب می‌شود که استخوان فک و سایر دندان‌ها مقاومت خوبی را به خود بگیرند.
  • هنگامی که چند دندان از بین رفته باشد: در گذشته از پروتز متحرک برای پر کردن آن قسمت از دهان استفاده می‌‌شد، که دارای معایب بی‌شماری بود.
    فشار بر روی دندان‌های پایه و لق شدن سایر دندان‌ها از جمله معایب این روش بود، که امروزه با استفاده از ایمپلنت در این بخش، دیگر شاهد آسیب‌ دیدگی دندان‌های سالم نیستیم.
  • هنگامی که تمامی دندان‌ها از بین رفته باشند: در این صورت از یک پروتز کاملاً متحرک استفاده می‌نمایند، که دارای معایب خاص خود نیز بود.
    ثابت نماندن، مشکل در تکلم، استحکام ضعیف و غیره از جمله مشکلات بود که پروتزهای متحرک برای فرد ایجاد می‌نمودند. حال با استفاده از ایمپلنتولوژی بسیاری از مشکلات این مورد حل شده است.

نظر (1)

  1. […] فک را به منظور جایگذاری ایمپلنت سوراخ می‌کنند تا پایه ایمپلنت داخل آن جایگذاری شود، سپس اباتمنت را روی بافت ترمیم […]

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *