عمومی

مزایا و معایب ایمپلنت یا اباتمنت زاویه دار چیست؟

اباتمنت زاویه دار

مزایا و معایب ایمپلنت یا اباتمنت زاویه دار چیست؟

با گسترش تکنولوژی و تهیه انواع تجهیزات پزشکی مدرن استفاده از انواع ایمپلنت‌های دندانی به عنوان یکی از تجهیزات اصلی در ترمیم بافت دندان‌های آسیب دیده شناخته می‌شوند، به طوری که امروزه از انواع ایمپلنت‌های دندانی برای ترمیم هر نوع بافت آسیب دیده دندان‌ها استفاده می‌کنند. اباتمنت زاویه‌ دار از جمله تجهیزاتی است که امروزه برای ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شود.

همانطور که می‌دانید اباتمنت واسطی است میان پایه ایمپلنت و پروتز دندانی، در واقع با استفاده از اباتمنت می‌توان پایه ایمپلنت را به پروتز دندانی متصل کرد. با توجه به تفاوت‌های ساختاری که در استخوان فک افراد وجود دارد و موارد اضطراری که امکان استفاده از یک مدل ساده اباتمنت را برای انجام ترمیم دندان بیماران مختلف برای دندانپزشک وجود ندارد، اباتمنت در انواع مختلفی طراحی می‌شود تا امکان ترمیم بافت دندانی برای هر بیمار فراهم گردد.

اباتمنت زاویه دار از جمله اباتمنت‌هایی است که با موفقیت عملکرد ایمپلنت‌های دندانی در ترمیم بافت دندان‌های آسیب دیده، در این زمینه ساخته شد و در واقع این نوع از اباتمنت تجهیز پزشکی خاصی است که در مواقع حساس استفاده می‌شود.

اباتمنت زاویه دار

چه زمانی از اباتمنت دندان زاویه دار استفاده می کنیم؟

همانطور که اشاره شد اباتمنت زاویه دار یکی از انواع مختلف ایمپلنت‌های دندانی است که در مواقع حساس استفاده می‌شود و در واقع  از جمله تجهیزات خاص پزشکی است که باید تنها در مواقع خاص از آن استفاده کرد؛ اما چه زمانی  استفاده می کنیم؟
همانطور که می دانید در ترمیم بافت دندان‌های آسیب دیده سعی بر آن است که تمامی دندان ها موازی با هم و در یک سطح قرار گیرند، از این رو در مواقعی که این امکان به دلیل کمبود حجم استخوان فک وجود ندارد، دندانپزشکان سعی می کنند با استفاده از جراحی‌های پیوند استخوان این کمبود را جبران کنند؛ اما توجه داشته باشید که جراحی‌های پیوند برای هر فردی امکان پذیر نیست و در برخی مواقع ممکن است آسیب‌های فراوانی برای سلامتی فرد بیمار به دنبال داشته باشد، بدین ترتیب استفاده از اباتمنت‌های زاویه دار در کنار اباتمنت‌های موازی می‌تواند چنین مشکلی را حل کند.
بنابراین با این تفاسیر زمانی استفاده می کنیم که امکان موازی سازی پروتزهای دندانی با ایمپلنت‌های معمولی و اباتمنت‌های ساده انجام پذیر نباشد که معمولا در زمان‌هایی از این تجهیزات استفاده می کنیم که بافت استخوانی ضعیف بوده یا برای موازی سازی دندان‌ها به پیوند استخوان نیاز داشته باشیم. در چنین حالت‌هایی استفاده از اباتمنت‌های دندانی زاویه دار می تواند عملیات ترمیم و ایمپلنت را ساده تر کرده و در نهایت دندان‌ها به صورت صاف و یکدست در کنار یکدیگر قرار بگیرند. همچنین استفاده از ان می‌تواند در کاهش هزینه‌های ایمپلنت نیز موثر باشد.

ایمپلنت و ترمیم بافت دندان های آسیب دیده

 

استفاده از اباتمنت زاویه دار چه مزایا و معایبی دارد؟

هر گونه فرایند ترمیم با توجه به تجهیزات و روش‌هایی که دارد، از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است. بنابراین استفاده از اباتمنت‌های زاویه دار در ترمیم دندان‌ها مانند سایر فرایندهای پزشکی از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است که از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از این روش می‌توان به یکدست سازی دندان‌ها پس از انجام ایمپلنت اشاره کرد که البته با این روش فرایند موازی سازی دندان‌ها بدون هیچ گونه عمل جراحی انجام شده و بیمار کمترین درد را در زمینه ترمیم و انجام عملیات ایمپلنت حس می‌کند؛ اما اگر هنوز هم می‌پرسید استفاده از اباتمنت‌های دندانی زاویه دار چه مزایا و معایبی دارد، در ادامه این بخش به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از اباتمنت زاویه دار

  • عمل پیوند استخوان یک عمل جراحی تهاجمی است که ممکن است آسیب‌های فراوانی را برای سلامتی بیمار به همراه داشته باشد، بدین ترتیب با استفاده از اباتمنت‌های زاویه دار دیگر نیازی به جراحی‌های پیوند نداریم.
  • ایمپلنت دندان‌ها با حداکثر بافت استخوان فک انجام می‌شود.
  •  ایمپلنت با ثبات بیشتری داخل استخوان فک قرار می‌گیرد.
  •  نتایج بالینی بهتری در این روش مشاهده شده است.
  •  در بیمارانی که بافت استخوان فک برای انجام ایمپلنت مناسب نیست، این گزینه می‌تواند انتخاب ایده آلی باشد
  •  ترمیم دندان‌ها به سادگی انجام شده و نیازی به جراحی‌های سخت و طاقت فرسا نیست.
  •  کاهش هزینه ها

معایب استفاده از اباتمنت زاویه دار

  •  استفاده از اباتمنت‌های زاویه دار در انجام ایمپلنت دندان فرایند بسیار حساسی است که باید با دقت انجام شود.
  •  با توجه به حساسیت انجام این عملیات، دندانپزشک باید مهارت و تجربه زیادی در این زمینه داشته باشد.
  •  هنوز چندان مطالعات عمیقی روی این موضوع انجام نشده است.
  •  کوچکترین تغییر در زاویه سازی ایمپلنت‌ها می تواند مشکلات زیادی را برای بیمار و دندانپزشک در انجام عملیات ایمپلنت دندانی به وجود آورد.

ایمپلنت و اباتمنت دندان

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *