عمومی

ساکشن دندانپزشکی چیست؟ انواع و نحوه کار با آن

ساکشن برقی ساکشن چند منظوره

ساکشن دندانپزشکی چیست؟ انواع و نحوه کار با آن

همه چیز درباره کاربرد های ساکشن دندانپزشکی و جزِییات ساکشن چند منظوره

لوله‌ای که در زمان شروع کار، دندانپزشک آن را در دهان بیمار قرار می‌دهد، ساکشن دندانپزشکی نام دارد.

این وسیله، یکی از پرکاربردترین، مفید ترین و پرطرفدارترین وسیله‌های دندانپزشکی است. اصلی ترین وظیفه و کاربرد این دستگاه، مکش بزاق دهان و ذره‌های موجود دیگر در دهان است.

وجود این دستگاه مزاحم برای اغلب افراد نا خوشایند است. این دستگاه، انواع گوناگونی دارد که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

انواع ساکشن دندانپزشکی

  1. ساکشن آبی:  اصلی ترین وظیفه این ساکشن، مکش بزاق و ذرات موجود در دهان می‌باشد. همچنین اگر در حین جراحی، خونی به وجود بیاید بایستی آن را جمع آوری کند. از معایب این نوع ساکشن دندانپزشکی می‌توان به هدر دادن میزان زیادی آب اشاره کرد. به همین دلیل بهتر است به جای این نوع ساکشن، از ساکشن برقی و بادی استفاده کرد.
  2. ساکشن برقی:  یکی از بهترین نوع ساکشن ها می‌باشد. این دستگاه مزایا و کاربرد های بسیاری دارد. این دستگاه دارای قدرت مکش فوق العاده ای می‌باشد. در ادامه به سایر مزایا و کاربردهای این نوع ساکشن می‌پردازیم.
  3. ساکشن هوایی: یکی از رایج ترین ساکشن ها، ساکشن هوایی می‌باشد. این دستگاه تمامی ترشحات، بزاق دهان و ذره های موجود در دهان را همانند جارو برقی مکش می‌کند. قدرت این نوع ساکشن 10 یا 15 برابر ساکشن آبی می‌باشد. این دستگاه توانایی جمع آوری کردن ذره های موجود در دهان را از فاصله 10 الی 15 میلی متری دارد.انواع ساکشن دندانپزشکی

 

مزیت و کاربردهای ساکشن برقی

ساکشن برقی از مزیت و کاربردهای زیادی برخوردار است. مهم‌ترین مزیت این نوع ساکشن دندانپزشکی کم‌مصرف بودن آن است.

این نوع ساکشن، مکشی با قدرت فوق‌العاده دارد. این نوع ساکشن از بهترین و مناسب‌ترین نوع ساکشن‌ها است.

این دستگاه از طراحی ظاهری زیبایی برخوردار است. از مهم‌ترین مزایای این دستگاه می‌توان به صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرد.

زیرا این دستگاه برای انجام فرآیند نیازی به آب ندارد. این نوع ساکشن، مواد را به صورت اتوماتیک به فاضلاب تخلیه می‌کند. ناگفته نماند که این دستگاه را در هر مکانی به طور راحت می‌توان نصب کرد.

این دستگاه دارای فیوز و سنسور حفاظتی است. ساکشن برقی به منظور جلوگیری از ورود آلودگی به هوا، دارای فیلتر آنتی باکتریال است.

این دستگاه دارای ابعاد کوچکی است که می‌توان آن را به راحتی در کنار یونیت دندانپزشکی قرار داد. این نوع ساکشن، توسط کلید تخلیه دستی، دستگاه را تا قبل از پر شدن تخلیه می‌کند.

دلایل استفاده از ساکشن دندانپزشکی

دلایل مهمی برای استفاده از ساکشن دندانپزشکی وجود دارد. این دستگاه، یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های دندانپزشکی است و ساکشن چند منظوره دارای قابلیت های چندگانه ای است

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل برای استفاده از ساکشن دندانپزشکی جلوگیری از بد شدن حال بیمار است.

زیرا داروی بی حس کننده ای که تزریق می‌شود بسیار بد مزه بوده و ماندگاری طولانی مدت آن باعث ایجاد حالت تهوع در بیمار می‌شود.

پس بنابراین برای جلوگیری از حالت تهوع بایستی از ساکشن استفاده شود. جمع کردن تمام ذرات دهان و بزاق، از کاربردهای مهم این دستگاه است.

زیرا جمع شدن مایعات و وجود ذره‌های آمالگام در دهان، برای بیمار بسیار خطرناک است. تمیز و خشک نگه داشتن دهان و دندان جهت روال کار دندانپزشک از کاربردهای این دستگاه است.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ساکشن دندانپزشکی افزایش دید دندانپزشک در حین انجام عملیات است. چرا که هنگام کار با مته، آب سردی از این دستگاه خارج می‌شود. ولی توسط ساکشن دندانپزشکی این آب مکش می‌شود.

اصول استفاده از ساکشن دندانپزشکی

قبل از استفاده از ساکشن دندانپزشکی بایستی تمامی قسمت‌های خراب دندان‌های شکسته و پوسیده شده را کنترل کنید. صحبت کردن با بیمار در مورد دستگاه‌های دندانپزشکی، جهت رفع استرس و اضطراب بیمار از الزامات است. بیمار باید به گونه‌ای بنشیند که مانع دید آینه و پزشک نباشد.

در استفاده از دستگاه ساکشن، دقت کنید که گلوی بیمار را مکش نکند. زیرا باعث خفگی بیمار می‌شود. هنگام قرار گرفتن دهانه ساکشن باید دقت کرد که بافت‌های زبان و دهان، مورد مکش قرار نگرفته باشد.

ناگفته نماند که سر ساکشن‌ها از تنوع زیادی برخوردار هستند. سر ساکشن‌هایی همچون سر ساکشن یکبار مصرف، سر ساکشن فلزی، سر ساکشن مستقیم و سر ساکشن دارای انحنا از انواع سر های ساکشن‌ها هستند. البته سر ساکشن یکبار مصرف قابلیت استریل و ضدعفونی کردن ندارد.

قوانین استفاده از ساکشن

 

در زمان خرید ساکشن دندانپزشکی به چه مواردی توجه کنیم؟

یکی از مهم‌ترین موارد در خرید ساکشن دندانپزشکی این است که توجه داشته باشیم تا دستگاه از قدرت مکش بالایی برخوردار باشد.

همچنین دارای موتور با کیفیتی باشد. جنس لوله دستگاه بایستی ضد جرقه باشد. دقت کنید که به سهولت بتوان قسمت‌های مختلف آن را استریل و ضد عفونی کرد. همچنین بایستی هزینه تعمیرات و نگهداری آن مقرون به صرفه باشد.

دارای صدا و لرزش نباشد. مخزنی دارای گنجایش بالا، جهت مکش مایعات داشته باشد. همچنین دارای توان خروجی بالایی باشد. این دستگاه بایستی تاییدیه های لازم همچون cd و Fda را داشته باشد.

در ادامه لازم به ذکر است که فروشگاه یونیک دنتال محصول ساکشن چند منظوره کوشافن پارس را در اختیار شما قرار داده تا سریعترو مطمن تر خرید کنین.

 

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *